Forstander Annonce804x535

Ansættelse af ny forstander – Job og personprofil

Overblik

Stillingsbetegnelse: Forstander


Arbejdsgiver og sted:
Bork Havn Efterskole, Langagervej 1, 6893 Bork, Hemmet.
https://bhe-skole.dk


Reference:
Forstander refererer til skolens bestyrelse.


Forventet tiltrædelse:
1. november 2023.


Ansættelsesvilkår:
Ansættelse som forstander sker i henhold til fællesoverenskomst mellem Skatteministeriet, LC og CO10, samt organisationsaftalen for ledere ved Frie Grundskoler mv.

Lønindplacering forventes at ligge i intervallet mellem kr. 530.194 og 613.932 + evt. forhandling om engangsvederlag.

I forbindelse med indstilling til ansættelse indhentes der straffe- og børneattest.

Der vil være mulighed for forstanderbolig til stillingen.


Tidsplan

  • Ansøgningsfrist: 25. august 2023 kl. 10.00
  • Ansættelsesudvalget udvælger ansøgere: 28. august
  • Første samtalerunde: 30. og 31. august 2023 (eftermiddag/aften i Bork)
  • Anden samtalerunde: 6. september 2023 (eftermiddag/aften i Bork)
  • Forventelig tiltrædelse: 1. november 2023



Yderligere oplysninger:

Yderligere oplysninger kan fås ved fortrolig henvendelse til: Bestyrelsesformand Michael Thorup, tlf.nr. 40 16 80 26 eller konstitueret forstander: Heine Ravnholt, tlf.nr. 21 13 78 46.


Ansøgning:
Ansøgningen sendes til ansoegning@bhe-skole.dk 

Bork Havn Efterskole ser mangfoldighed som en styrke. Vi opfordrer derfor alle uanset køn, alder, religion og nationalitet til at søge.

 

 

Baggrund

Bork Havn Efterskole søger pr. 1. november ny forstander, der vil stå i spidsen for en velfungerende og værdiforankret efterskole. Skolens hidtidige forstander fratrådte 1. feb. 2023, og skolens viceforstander har siden været konstitueret som forstander.

Skolen havde omkring årsskiftet slået stillingen op, men det lykkedes desværre dengang ikke, at finde det rette match, derfor dette opslag.

Skolens bestyrelsen og personalegruppe sigter i fællesskab på at finde den permanente forstander, der i forhåbentligt mange år kan stå i spidsen for Bork Havn Efterskole.

Bork Havn Efterskole

Bork Havn Efterskole er en efterskole for normaltbegavede unge med læse- og skrivevanskeligheder. Skolen har en klar og tydelig værdiforankret profil.

Ud over at skolen har et klart fokus på at udvikle og hjælpe eleverne gennem læse- og skriveteknologi, så sigtes der hele tiden på at give eleverne en god og nærværende efterskoleoplevelse.

Skolen tilbyder en lang række af valgfag inden for såvel praktiske, kreative og idrætslige tilbud, ligesom der også udbydes valgfag med dyr, sejlads og meget mere.

Skolens værdigrundlag:

Bork Havn Efterskole arbejder ud fra, at hele efterskolens liv, undervisning og dagligliv bygger på gensidig tillid, demokrati, ligeværd og frihed under ansvar.

Skolen ønsker at lære eleverne at se deres eget liv i en større sammenhæng, at give dem en forståelse af at være en del af noget større. Dette synliggøres gennem fortællinger, fiktion, det tætte samvær og i daglig dialog os alle imellem.

Skolen har formuleret følgende værdigrundlag:


”Skolens hverdag og samvær bygger på tillid, respekt, ansvarlighed, fællesskab og dialog.

Målet er at give unge mennesker med læse- og skrivevanskeligheder et skoleophold, hvor de sammen med ligestillede kammerater får styrket selvtilliden. Det, at Bork Havn Efterskoles elever har specifikke indlæringsvanskeligheder, skal ikke begrænse deres muligheder for læring. Derfor tilstræber vi et stort udbud af LST (læse- og skriveteknologi), der kan bruges i alle fag, så eleverne fagligt og menneskeligt bliver rustet til at komme videre inden for uddannelse og erhverv.”


Bork Havn Efterskole tilstræber, at i såvel værdigrundlag, som i daglig praktisk hverdag, at værdier krydser eksistentielle spørgsmål og vilkår, som i bund og grund alle er fælles om. Det er værdier, som Bork Havn Efterskole tager livtag med på en uhøjtidelig og hjemlig facon, og som genbesøges, når der ledes efter svar på små og store spørgsmål om hinanden, os selv og det samfund som Bork Havn Efterskole er en del af.

Samarbejdskultur og arbejdsmiljø

Bork Havn Efterskole er en dialogbåren skole, hvor samtalen er central. Det være sig mellem leder og ansatte – mellem lærere og elever – mellem skole og forældre. Bork Havn Efterskole hylder dialogen og tror på, at man når længst gennem samtalen, både når den forekommer naturlig og let, men også når den er svær og udfordrende. Skolen har et godt samarbejdsklima med en åben og direkte kultur, hvor der er rig tradition for, at der lyttes til hinanden, og hvor alle tager fælles ansvar.

Personalet

Skolen har 29 engagerede ansatte, der udover forstanderen er fordelt således: 18 faste lærere, en viceforstander, en sekretær, en bogholder, en IT-medarbejder, en pedel, en rengøringsassistent/skolemor, en køkkenleder og 3 køkkenassistenter. Udover det faste personale er der desuden aktuelt tilknyttet 3 timelærere.

Elevgrundlag

Bork Havn Efterskole har en god elevsøgning, og har fyldt elevtal til kommende skoleår, ligesom skolen også mere eller mindre kan melde fuldt optaget i skoleåret 2024-25. Skolen har plads til 123 elever, som er fordelt med ca. lige mange piger og drenge. Eleverne kommer fra en stor radius, primært i Jylland.

Udvikling og udfordringer

Bork Havn Efterskole er oprettet i 1997 i et tidligere vandrehjem, og har siden da fungeret som efterskole. Skolens har en veludbygget bygningsmasse, som bl.a. rummer dejlige værelser, lyse undervisningslokaler og gode ude-faciliteter f.eks. fodboldbane, beachvolleybane, mountainbikebane, hestestald og ridebane, bålhus og friluftsområder mm. På havnen findes også vores store udvalg af både, joller og udstyr til windsurfing.

Skolen ønsker med udgangspunkt i sit klare ståsted at revitalisere og konsolidere sine værdier og den pædagogiske udvikling, så skolen hele tiden følger med udviklingen. Men også fremadrettet gøre sig attraktiv  som faglig skole med fokus på at hjælpe ordblinde og på efterskoleaktivitet i øvrigt.

Bork Havn Efterskole tilstræber at være førstevalget blandt unge mennesker med læse- og skrivevanskeligheder i såvel Vestjylland, som i resten af landet. Skolens ønsker at styrke sin position for unge, der ønsker at tage på efterskole med et interessefelt, der matcher Bork Havn Efterskoles faglige felt og øvrige udbud. Desuden ønsker Bork Havn Efterskole fortsat at tilbyde en spændende, inspirerende og livgivende efterskole.

Bestyrelse, organisation og ledelse

Skolens bestyrelse vælges på den årlige generalforsamling blandt skolekredsens medlemmer. Bestyrelsen er formelt den øverste ledelse og er økonomisk ansvarlig overfor ministeriet. Skolen har en engageret bestyrelse, der ud over bestyrelsesarbejdets formelle møder tager del i en række aktiviteter på skolen.

Skolen har ud over forstanderen en viceforstander, som tilsammen udgør skolen daglige ledelsesteam.


Jobprofil

Stillingsbetegnelse:

  • Forstander

Forstanderen er i følge loven skolens øverste leder under ansvar for skolens bestyrelse.

Vi tilbyder:

  • fantastiske kolleger med højt ambitionsniveau inden for alle faggrupper på skolen
  • en erfaren og engageret bestyrelse
  • et spændende og ambitiøst pædagogisk miljø
  • godt samarbejde på tværs af alle faggrupper
  • gode og moderne faciliteter i skønne omgivelser
  • en skole med tydelige rammer og retning
  • mulighed for faglig opdatering og efteruddannelse

 

Ansvarsområder

  • Personaleansvarlig
  • Overordnet budget og økonomistyring
  • Pædagogisk udvikling
  • Helhed og sammenhæng i opgaveløsningen
  • Retningsgivende i skolens værdikompas
  • Ambassadør for skolen – ansigtet udadtil
  • Strategisk udvikling og planlægning
  • Samarbejde med andre skoler og uddannelsesinstitutioner


Arbejdsopgaver

  • Øverste daglig leder
  • Nært samarbejde med viceforstanderen
  • Økonomi og budgetlægning
  • Nærværende og deltagende ledelse
  • Samarbejde med udvalg
  • Omsætte ideer og forslag til pædagogisk udvikling
  • Sikre effektiv drift og udvikling af skolen
  • Sikre løbende kompetenceudvikling i personalegruppen
  • Markedsføring
  • Forældrekontakt
  • Morgensange, fortælling og deltagelse i ture
  • Planlægning af arbejdsopgaver med pedellen


Succeskriterier

Succeskriterier i løbet af de første 100 dage:

  • Grundigt kendskab til organisationen, kulturen og kompetencer mv.
  • Har markeret sig som en synlig og respekteret leder i organisationen
  • Har lagt kursen for ledelse af skolen og sat rammen for skolens nye ledelsesteam
  • Har udarbejdet handleplan for den kommende periode

Succeskriterier i løbet af det første år:

  • At Bork Havn Efterskole fortsat er en velfungerende og attraktiv efterskole for ordblinde elever
  • At den gode driftsøkonomi videreføres og fremtidige investeringer planlægges
  • Fastholdelse af høj medarbejdertilfredshed
  • At der er fokus på igangsatte aktiviteter og fokusområder
  • At skolens markedsføringsstrategi målrettes og gennemføres
  • At skolen fortsat er attraktiv og har stor elevsøgning
  • At eksisterende netværk vedligeholdes og udbygges
  • At der målrettet arbejdes med elevtrivsel og -fastholdelse


Vigtige samarbejdspartnere

  • Skolens bestyrelse
  • Efterskoleforeningen
  • Netværket af forstandere i Regionen
  • Samarbejdet med andre efterskoler
  • Netværkssamarbejde med andre ordblindeefterskoler
  • Netværkssamarbejde med det lokale foreninger og erhvervsliv
  • Pressen


Ansættelsesvilkår

Ansættelse som forstander sker i henhold til fællesoverenskomst mellem Skatteministeriet, LC og CO10, samt organisationsaftalen for ledere ved Frie Grundskoler mv. Der forhandles desuden individuelt tillæg.


Personprofil

Ledelsesmæssige kompetencer og erfaringsgrundlag

  • Værdiorienteret i sin ledelse og med skolen i hjertet
  • Gerne ledelseserfaring fra anden skole
  • Gerne kvalificeret lederuddannelse

 

Faglige kompetencer og erfaringsgrundlag

  • Læreruddannet eller anden relevant pædagogisk uddannelsesbaggrund
  • Kendskab til, eller lyst til at engagere sig i fagligt tilrettelagt undervisning for elever med læse- og stavevanskeligheder
  • Forståelse for og indsigt i efterskoleformen
  • Indsigt i og erfaring med budgetlægning og økonomistyring og organisationsudvikling

 

Personlige egenskaber

  • Dialogorienteret med respekt for andre
  • Evne til at se helheder og bevare det overordnede perspektiv
  • Omstillings- og udviklingsorienteret
  • Visionær og ambitiøs
  • Lyttende og motiverende
  • Uhøjtidelig og ydmyg
  • Humor
  • Handlekraftig og beslutsom
  • Rolig og robust
  • Stærk kommunikator i skrift og tale

 

Generelt

Personprofilen beskriver en person med skolebaggrund og ledelseserfaring, der kan omsættes til en løbende udvikling af skolen.

  • Du har interesse for og engagement i efterskolelivet, og du kan fortælle de gode historier.
  • Du skaber et godt arbejdsmiljø for dine medarbejdere – og for dig selv.
  • Du sikrer en elev- og forældreorienteret skoleudvikling på et højt fagligt niveau.
  • Du interesserer dig levende for og deltager aktivt i det, der foregår på Bork Havn, såvel på skolen, som uden for jobbet, og du ved, at det er tidskrævende.
  • Du interesserer dig for andre mennesker, og du bruger dine personlige og faglige værdier i samspillet med andre – både når det går godt, og når det er nødvendigt at takle vanskelige situationer.
  • Du er klar i din kommunikation, og du siger, hvad du gør, og du gør, hvad du siger.
  • Du ved, at synlighed og tilstedeværelse er vigtigt i jobbet. Det giver samtidig et godt grundlag for at følge med og følge op.
  • Du bygger dit lederskab på viden, indsigt og ordentlighed.
  • Du evner at skabe resultater gennem konstruktive og inddragende processer og ved, hvornår der skal skæres igennem.
  • Du har et længerevarende perspektiv i ansættelsen.

Vi forventer en forstander med et positivt og rummeligt menneskesyn, der uddelegerer og viser tillid til sine medarbejdere og fungerer som et godt eksempel på skolens værdigrundlag.

 

 

Ansættelsesforløbet


Tidsplan

  • Ansøgningsfrist: 25. august 2023 kl. 10.00
  • Ansættelsesudvalget udvælger ansøgere: 28. august
  • Første samtalerunde: onsdag den 30. og torsdag den 31. august 2023 (eftermiddag/aften)
  • Anden samtalerunde: onsdag den 6. september 2023 (eftermiddag/aften)

Tiltrædelse den 1. november 2023.


Kontakt vedrørende stillingen

Interesserede kan henvende sig til bestyrelsesformand Michael Thorup, tlf.nr. 40 16 80 26 eller konstitueret forstander: Heine Ravnholt, tlf.nr. 21 13 78 46.

Vi opfordrer til, at du kontakter Michael Thorup eller Heine Ravnholt og aftaler et besøg på skolen.


Ansøgning

Ansøgning bilagt CV med relevante oplysninger og dokumentation sendes til ansoegning@bhe-skole.dk


Ansættelsesudvalg

Ansættelsesudvalget består af skolens bestyrelse, viceforstander, tillidsrepræsentant, lærerrådsformand samt repræsentation af én fra TAP-personalet. Herudover deltager konsulent Asbjørn Nielsen.